09 July 2011

Tips Berfikiran Positif

Tahukah Anda ? Berfikiran negatif tu tak bagus untuk kesihatan. Berbohong juga tak bagus untuk kesihatan. Stress akan bertambah jika berbohong. Bila berbohong, emosi negatif akan terbit dan seterusnya mendorong kepada stress. Jadi mari kita berkata benar dan jujur walaupun ianya pahit macam hempedu. Kita akan berasa gembira. Kerja pun jadi mudah. Nak buat kerja pun bersemangat.

Meh sini, datang dekat sikit. Duduk kat lantai. Aku nak kongsi macam mana nak berfikiran positif cara aku.

Redha dengan apa yang berlaku
Kau kena redha dengan apa yang dah berlaku. Kau nak marah macam mana pun, bukan kau boleh putarkan balik masa. Takde yang baik akan berlaku kalau kau marah-marah, makin buruk ada lah. =="

Yakin mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku
Kau kena yakin yang Allah dah ada sesuatu yang lebih baik untuk hamba-Nya yang redha. Jangan fikir yang kau ni tak guna.

Fikir yang kau lebih hebat dari orang lain.
Bukanlah nak cakap besar ke apa. Benda macam ni boleh buat hati kita tenang. Tapi cakaplah benda ni kat dalam hati je. Jangan pulak pergi kepoh-kepoh kat orang yang kau tu lebih hebat. Contoh, sekolah kau ada buat pertandingan drama. Kau nak berlakon tapi kau tak dapat. Jadi kau cakaplah macam ni dalam hati, "Oh. Aku ni pelakon yang hebat. Lagi hebat daripada diorang semua. Aku ni setanding pelakon Holiwud, Lord Vodlemort. Jadi diorang tak perlukan pelakon hebat macam aku ni. Huahahahaha!"

Lepaskan perasaan
Maksud aku lepaskan perasaan dengan cara yang baik dan tidak berbahaya. Kau cuba nangis puas-puas sorang-sorang kat dalam bilik. Tak pun. Kau luahkan perasaan kau dekat diari kesayangan kau. Tak pun. Kau jerit lah puas-puas. Tapi jangan pulak jerit malam-malam. Takut pulak jiran kau nanti. Silap-silap dia pergi tepon Pakar Sakit Jiwa. ==" Lepas kau dah buat semua tu, kau tidur. Esok pagi bangun, pergi tandas cuci muka. Tengok cermin. Lepastu kau senyum lah. Cakap, "I'm fine and okay! Aku akan harungi cabaran Allah dengan tabah. "

Senyum ! :)
Serius! Kalau senyum, rasa macam hahhhh. Happy nya~~~


Kredit : Kawan aku. :D (dia yang ajar aku semua ni) ^^

No comments: